Permohonan Rumah Mampu Milik Negeri Johor

Berikut Pemilihan Kategori Rumah Bagi Rumah Kos Rendah (RKR) / Rumah Kos Sederhana Rendah (RKSR) / Rumah Komuniti Johor (PKJ A & PKJ B) / Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ)



Syarat-syarat kelayakan permohonan

1.Warganegara Malaysia, menetap selama 5 TAHUN di Negeri Johor dan berumur 18 tahun keatas.
2.Berkahwin / bujang layak memohon.
3.Hanya satu permohonan bagi pasangan suami/isteri. Manakala permohonan isteri kedua dan seterusnya perlu menggunakan nama isteri sebagai pemohon.
4.Pemohon/pasangan yang telah memiliki RKR selama 5 tahun ke atas layak memohon rumah kedua iaitu PKJ B
5.Pemohon/pasangan yang telah memiliki RKR/RKSR/PKJ A/PKJ B boleh memohon RMMJ
6.Pemohon/pasangan yang telah memiliki rumah kos sederhana/mewah TIDAK LAYAK memohon
7.Semua DOKUMEN SOKONGAN berserta SURAT AKUAN SUMPAH hendaklah di HANTAR SENDIRI ke kaunter SUK Bahagian Perumahan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh pendaftaran. Sekiranya melebihi tempoh tersebut, permohonan akan LUPUT/BATAL
8.Semua DOKUMEN SOKONGAN & SURAT AKUAN SUMPAH yang dikirim melalui POS TIDAK AKAN DITERIMA.
9.Pemohon hendaklah membawa kad pengenalan ASAL semasa membuat pembayaran.

Untuk memohon, sila klik Permohonan Rumah Mampu Milik Negeri Johor
Untuk maklumat lanjut, sila layari http://erumah.johor.gov.my

{ 47 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous 4:47 PM
Saya ingin rumah mampu milik johor
Unknown Unknown 6:32 AM
I wanted a house 4 my future. .....so plz tex me the procedures
muhd azhar muhd azhar 7:54 PM
saya ingin memohon rumah mampu milik johor
Hainy Amy Hainy Amy 8:08 AM
Mslh..saya tiada slip gaji..tapi selama hidup menyewa tidak prnah ada masalh..suami s'porean (cina mualaf) 4 org ank lelaki.xsnggup lgi hidup mnyewa kesian ank2 skolh yg brtukar2 dan mbjaga ibu yg sudah uzur.suami mampu membayar rmh sewa..setiap bulan.bermakna dia mampu membayar ansuran bulanan rmh mampu milik jb.kesiani ank2 sya ..dn ibu sya.
AnonymousAnonymous 8:10 AM
Xde slip gaji buat sya ank beranak trmasok ibu yg dh uzur.hidup mnyewa hingga ke tua.bgi taukeh cina kaya.
Unknown Unknown 2:44 PM
saya nak beli rumah kepada ibu yang tua dan tingal sama.
Nor aniza Nor aniza 12:08 AM
Masih blh mohon lg x?
Juehanis Jumadi Juehanis Jumadi 1:11 AM
Mudahkan urusan utk rakyat memiliki rumah..x perlu slip gaji cukup dengan bank statement..dn harap segerakan pembinaan projek dn tempoh siap utk diduduki supaya rakyat tidak terbeban
Unknown Unknown 5:52 AM
Saya ingin memohon rumah mampu milik di johor untuk keluarga saya
Unknown Unknown 10:16 AM
Sy ingin memohon rumah mampu milik di muar johor untuk keluarga saya
AnonymousAnonymous 10:40 AM
Sy ingin memohon rumah mampu milik di kawasan gelang patah untuk keluarga saya
MBD 9283 MBD 9283 7:08 PM
Saya ingin memohon rumah mampu milik d tangkak ledang
anna_anz.anna_anz. 12:45 PM
Saya ingin memohon rumah mampu milik di kawasan johor bahru.
Muhammad naafi Muhammad naafi 1:21 AM
cye naafi rahim ingin mem0h0n rmah mampu milik dikwasan j0h0r bahru
Unknown Unknown 12:34 AM
Klau keja singpore bole beli 1 malysia rumah
nurwangi nurwangi 4:31 PM
Assalamu alaikum wr wbt..saya ingin memiliki rumah RMMJ. bagaimana hendak mohon?
sheyhasulong@gmail.com
Devi Devijayaram Devi Devijayaram 10:57 AM
Saya ingin memohon rumah mampu milik dikawasan johor bharu
Mr Lee Mr Lee 11:58 AM
Hi klau i mhu mohon utk beli rumah . Bila ade itu parmeran atau hari buka
Unknown Unknown 4:44 PM
Saya ingin memohon rumah mampu milik dikawasan pagoh ada x
ParamjitParamjit 5:25 AM
Saya ingin mohon beli rumah mampu milik di johor..tolong bantu saya.
Unknown Unknown 4:31 AM
Boleh mohon lgy tak?
Unknown Unknown 8:47 PM
Saya nak Beli rumah... Tak mampu duduk rumah sewa sampai hujung hidup... ibu saya pun x ada rumah... Saya ada 4 orang adik... Emak saya tak sahit..jaga adik2 saya duduk rumah.. Saya seorang kerja Singapore...blh I Beli rumah x? Kami blh tolong saya tak?
Mr Rykarl Mr Rykarl 4:29 PM
saya ingin mohon rumah sewa beli,tak mampu bayar sewa setiap bulan...tolong saya..
Mr Rykarl Mr Rykarl 4:32 PM
saya mohon sewa beli rumah,tak mampu nak bayar sewa setiap bulan,sewa yg sangat tinggi...
Rechel Rechel 2:33 AM
Saya ingin memohon rumah mampu milik Johor
ingin_tahu ingin_tahu 1:35 AM
Ramai org tanya tapi tak jawap apa cerita nak tolong ke tidak, keada perkara lain, yg tersembunyi..
ingin_tahu ingin_tahu 1:38 AM
Ramai yg brtanya tiada jawapan tak guna adakan blog.
misz yam misz yam 12:47 PM
Saya nak mohon rumah mampu milik negeri johor di daerah kluang.
AnonymousAnonymous 12:17 AM
Saya nk mohon rumah mampu milik tp saya nk yg sewa beli.nk byar selepuk pastu mahal xmampu
AnonymousAnonymous 8:26 PM
saya hendak mohon rumah mampu milik
Mohd Mat Yo Mohd Mat Yo 8:31 PM
Saya ingin mohon umh mampu milik di kawasan johor
Unknown Unknown 8:56 PM
Saya rakyat Johor menyewa rumah sehingga sekarang.Anak dah empat sewa rumah rm1200 sebulan.Saya telah menyewa hampir 20 tahun.Saya berniaga sendiri dah takde statement bank menyusahkan saya untuk membeli rumah.Saya pernah beri duit untuk buat loan tapi semua tipu.Saya rugi rm3000 untuk buat dokumen buat loan.Setelah mendengar ada rumah rakyat Johor saya memang berharap sangat untul memiliki sebuah rumah sendiri.Anak2 pun dah besar masih belum ada rumah sendiri.Saya sungguh kecewa.
Fendi Jonuin Dee Fendi Jonuin Dee 11:36 PM
Saya nk mohon rumah mampu milik jb
mohd zulfadly zul mohd zulfadly zul 2:33 AM
Saya nak mohon rumah mampu milik johor
Jegan naidu Jegan naidu 10:18 PM
saya nak mohon rumah mampu milik johor
Muhamad shazwanMuhamad shazwan 1:43 PM
Saya ingin memohon rumah mampu milik
mohd zulfadly zul mohd zulfadly zul 3:45 PM
Saya pekerja kerajaan penjawat awam.Saya nak mohon rumah mampu milik johor sebab,dari saya bujang hingga saya berumah tangga,masih lagi sewa rumah.Harga rumah sekarang semangkin meningkat,tambah pula harga sewa rumah pula mahal,Saya merayu atas kerja sama tuan.No H/P 01127582040
Unknown Unknown 9:49 AM
Please contact me. Saya nak mohon rumah mampu milik johor
Deva Nathan Deva Nathan 9:51 AM
Saya nak mohon rumah mampu milik johor
Unknown Unknown 8:51 PM
Saya nk mohon rumah mcm mn..
AnonymousAnonymous 9:11 PM
Saya inginkan milikih ruah mampu milik
Renuga Renu Renuga Renu 10:00 PM
Sy nk mohon rumah mampu milik johor dlm kos rendah ni area mn ya..
Unknown Unknown 1:24 PM
saya mohon dari anak 1 hingga sekarang dah anak 5.xde apa maklum balas,serta sebarang tawaran dari sukj.asyik nak kena update maklumat ulang alik ke nusajaya setiap tahun.surat sokongan boleh minta dengan siapa?Ahli politik,Menteri Besar,Perdana Menteri?Mohon Penjelasan kami rakyat Johor yang setia,tapi tertindas dengan kos sara hidup.
Unknown Unknown 4:21 PM
Hai,i nak beli rumah mampu milik johor tapi i blacklist boleh beli ke?
Unknown Unknown 11:04 AM
Assalamualaikum salam satu malaysia , saya siti fazilah bte mohd yatim duduk beralamat nombor 51 jln hang jebat 29 taman skudai baru .saya mempunyai anak 10 org yg bergelar ibu tunggal mengalami masalah tempat tinggal , saya mintak jasa baik dari adun rakyat daripada tahun lepas . Beliau berjanji bersetuju membantu saya untuk mendapatkan rumah mampu milik johor . Tetapi hingga sekarang saya masih menunggu . Masih tidak dapat lagi jawapan dari pihak berkenaan . Sekarang saya dan anak2 mengalami masalah dihalau tuan rumah kerana tidak dapat membayar duit sewa rumah bulanan yang berharga Rm750 . Sekarang saya menumpang dirumah org yg belas ehsan dan turut bersimpati kepada saya dan anak2 saya , tapi sampai bila saya harus membayar sewa rumah yg bernilai tinggi , harap maklum dari pihak2 yg berkenaan prihatin lah dengan keluarga saya dan dari pihak yang bertanggungjawab . Sila hubungi saya 0149592890 . Sekian dari saya siti fazilah
Unknown Unknown 1:50 AM
apa dokumen sokongan yg diperlukan dan tiada borang permohonan pun tuan
AnonymousAnonymous 10:13 AM
Nk beli rmh kos rendah sbb gaji kecil saja..bersewa selama 7tahun
Nk area tebrau dan taman daya