Daftar Online BL1M (BANTUAN LESEN 1 MALAYSIA)

BL1M (BANTUAN LESEN 1 MALAYSIA) diilhamkan oleh SHEB (Sekretariat Hal Ehwal Bandar) pada awal tahun 2012 dan telah memulakan program perintisnya pada 6hb April 2012 dan tamat pada 6hb September 2012 di PEKAN , PAHANG bersama KELAB KAWAN.

Dalam program perintis ini, kami mendapati banyak isu-isu berhubung dengan lesen dan berpendapat bahawa ada baiknya jika program ini dapat dilaksanakan di seluruh negara.

Program ini telah diberi pengiktirafan sebagai Program Nasional yang akan dilaksanakan apabila ianya diumumkan oleh YB. Khairy Jamaluddin Ketua Pemuda UMNO MALAYSIA semasa Perhimpunan Agung UMNO 2012.

Kajian SHEB mendapati dalam tempoh 10 tahun lebih 200,000 orang telah didapati bersalah memandu tanpa lesen. Angka ini dalam realiti lebih besar memandangkan masyarakat memandang remeh dalam konteks ini serta kurang kesedaran bahaya menunggang tanpa lesen.

FAKTA BL1M
  • Hanya untuk Lesen B2 tunggal.
  • Disasarkan kepada 500 ribu warganegara Malaysia
  • Terbuka kepada rakyat yg tidak mempunyai sebarang lesen memandu dari umur 17-40
  • Dijalankan di semua kawasan parlimen seluruh negara.
  • Peserta akan menjalani kursus yg telah ditetapkan oleh JPJ. Tiada jalan pintas.
  • Akan berjalan serentak setelah dirasmikan
  • Berpeluang menduduki ujian berkomputer bahagian 1 sehingga 3 kali
Makluman: BL1M (BANTUAN LESEN 1 MALAYSIA) telah ditutup.

Klik untuk Daftar Online MyLesen 

Daftar Online BL1M (BANTUAN LESEN 1 MALAYSIA)


{ 19 comments.. read them below or add one }

iqbal razman iqbal razman 7:56 PM
knapa 17 tk 16tahun
iqbal razman iqbal razman 7:57 PM
kanapa umur antara 17-40 tidak16-40
looi kokwah looi kokwah 10:56 PM
macam mana i nak daftar..??
looi kokwah looi kokwah 10:57 PM
i umur 26..kalau i nak dafter lesen motor nak macam mana..?tq
widah kristal widah kristal 9:42 AM
lama da isi...tp still xde jwpn..xtau lulus atau x..huhu
mat epul mat epul 3:09 AM
Kat mana nak daftar,saya x tahu?
mat epul mat epul 3:10 AM
Kat mana nak daftar,saya x tahu?
Azura Mokhtar Azura Mokhtar 2:12 PM
BLH BG LINK UTK DAFTAR SECARA ONLINE TAK.TAK TAU NK CR KAT MANE LA
Noel Inguai Noel Inguai 12:52 PM
Nape msti umur 17 tk 16..n kt mana nk dftr on9 nii..
Hajijah Man Hajijah Man 2:00 PM
saya nak tnya.....mcm mana nak block no rebate yang kita guna tu....sebab nama saya sudah di tebus tapi barang tk sampai lagi.....selepas tu duit pun sudah diberik kat org tu....tak tahu dia agen dari mana....
azizahpiee zapiee azizahpiee zapiee 4:11 AM
salam..
saya pn x tau nk cri kt mana..klo blh bg sy link untuk daftar oneline...
maaf menyusahkan....tlg sy ye tq...
Tnesh nesh Tnesh nesh 11:30 AM
sekarang 2014 ade lagi ke x .col 2 x angkat pun .
Arian94Arian94 8:12 PM
Nape saye nak daftar online xdapat???
Muhammad Aziq Muhammad Aziq 3:36 PM
Saya nak ambil lesen kereta boleh ke
kathleen charles kathleen charles 12:03 AM
Lesen kereta ada tak?
Jebat007 riza Jebat007 riza 12:54 AM
Nape saye nak daftar online xdapat???
Jebat007 riza Jebat007 riza 12:55 AM
mcm ne nk daftar online ???
Dinesh Kumar Dinesh Kumar 10:17 PM
How register BL1M by online?