Permohonan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia RMR1M

Permohonan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia RMR1M
Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) menetapkan empat kriteria utama untuk melayakkan seseorang memohon subsidi perumahan di bawah program Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M).

Empat kriteria itu adalah mempunyai pendapatan seisi rumah di bawah RM3,000, memiliki tanah sendiri, sudah berkahwin dan tidak pernah memiliki rumah sendiri sebelum ini.

Kerajaan akan menyediakan subsidi antara RM15,000 dan RM20,000 bagi membolehkan rakyat membeli rumah mampu milik.

SPNB akan membina tiga jenis rumah mampu milik dengan tiga bilik tidur berharga RM65,000, RM55,000 dan RM45,000.

Contohnya kalau beli rumah berharga RM65,000 akan diberi subsidi RM20,000 maka jumlah pembiayaan rumah itu hanya RM45,000. Sekiranya membeli rumah berharga RM55,000 akan diberi subsidi RM17,500 manakala untuk rumah berharga RM45,000 akan diberi subsidi RM15,000 maka harga asal rumah akan ditolak dengan jumlah subsidi untuk memohon pembiayaan.

Sumber: http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/ge/newsgeneral.php?id=984498

Klik untuk makluman Program Rumah Mampu Milik RMM
Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Sabah,Sarawak, Selangor, Terengganu, Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, Labuan, Putrajaya,
Permohonan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia RMR1M


{ 65 comments.. read them below or add one }

Faresya Firdaus Faresya Firdaus 2:04 AM
Kalo tanah ayah tpi anak yg mohon buat rumh tu blh ke.. n dlm geran.. adik brdik ayh blm pecah nma?
mohamad yani jadi mohamad yani jadi 11:44 AM
Saya ade tanah di melaka.saya seorang surirumah.tidak bekerja dan duduk di singapore.suami saya saja yang bekerja.gaji suami $1600-$2000.
Soalannya.bolehkah saya memohon untuk membina rumah mesra rakyat.????
yasrin yasrin 10:33 PM
assalamualaikum. kaka mohon je. sebulan baru rm200.00. tak kan tak boleh.
ruziah sarlan ziaruziah sarlan zia 1:22 AM
Salam. .RMR1M ni, telah ditetpkn paternnya.. ataupn pemohon berhak memilih peternnya ye. Mohon penjelasn. TKASIH
Minion9 Minion9 9:25 PM
Saya dah apply tapi bank reject jeew ada yang boleh bantu?0193790927
AnonymousAnonymous 11:31 AM
betul ke kena nama pemohon mesti ada alam geran?Saya dimaklumkan itu syarat bank yang terkini.jadi pemohonan kami tidak dapat diperoses selagi nama pemohon tiada dalam geran.hampaaaa.harap ada yang memberoi pencerahan.
AnonymousAnonymous 12:29 PM
nama dalam geran saya tapi yg nak memohon suami boleh ke tidak...?
Haziq Haziq 8:53 PM
Mcm mne klo utk org yg blum berkahwin dan tidak mmpunyai tanah? Bukan smua org mempunyai Harta peniggalan dan mampu utk mempunyai kekasih... harap dipertimbangkn syarat2 dan kelulusan utk memohon..
ikramikram 1:27 PM
salam.. kalau mcm tu.. apply pakai govenment loan blh le ye? ada sesiapa blh bantu dlm urusan permohonan tersebut?
AnonymousAnonymous 11:58 AM
GERAN TANAH AKAN DI SIMPAN OLEH SPNB ATAU BANK ATAU PEMILIK RUMAH??
AnonymousAnonymous 8:18 PM
Saya mahu memohon tapi nama pasangan saya digunakan sebagai nama pendua untuk rumah ibu pasangan saya..blh atau tidak saya memohon????
Undung Ajira Undung Ajira 1:23 PM
Cm mne rumah sy belum dibina dah 1 tahun sign agreement
AnonymousAnonymous 12:01 AM
dh masuk 2thn sy memohon..geran tanah suma dh ambil tp rumah xjd rumah lg..tapak rumah pun dh penuh lalang..bole sy taw kpada siapa harus sy rujuk..sy ada pergi ke pejabat wakil rakyat tp tiada tindakan lanjut yg dibuat oleh beliau...
AnonymousAnonymous 12:02 AM
sm nsib cam sy..mcm peminta sedekah g pejabat wakil rakyat sbb nak tnya pasal rmh ni..
AnonymousAnonymous 6:37 PM
sila rujuk pada yg mengetahuinya..
omar Jai omar Jai 12:16 AM
Klu tanah tersebut belum ada status geran,tetapi telah di sukat oleh jabatan tanah dan ukur dan dlm proses utk mengeluarkn geran atas nama pemilik..boleh tk memohon..??
miss anna miss anna 11:21 AM
saya ada tanah tapi masih dalam tempoh pembayaran dengan pihak bank,sebab saya beli menggunakan loan bank..baru beli dlm tahun lepas..boleh ke memohon??
AnonymousAnonymous 11:41 AM
Salam semua.. Saya nak tanya macam mana nak check status permohonan rumah mesra rakyat ni ye? Dah lebih setahun borang saya hantar tak pernah tahu pn status permohonan saya. Saya dari Sabah mohon penjelasan.. Tq
Ruzfaezan Naziran Ruzfaezan Naziran 7:27 PM
Sy dh mohon n alhamdulillah spnb terima tp masalhnya pguam nk pegang geran selama 25-30 thn..sdangkn geran nm ramai..sy bkn org senang...hampa jgk endingnya..
Umizariff @gmail.comUmizariff @gmail.com 10:31 AM
Saya nak pohon rumah mesra rakyat secepat mungkin di negeri kedah dalam kawan tokai...bagaimanacaranya
awangawang 12:56 AM
Saya dimaklumkan skrg ni kita perlu membayar RM270 setiap bulan selama 25thn.. kalau mcm tu jumlahnya jadi RM81000. Mcm mna yg kata kita kena bayar RM45000 sahaja? Boleh siapa tolong perjelaskan?
sheyna sheyna 4:45 PM
Nilai rumah memang rm45k klu dibeli dgn cash.klu buat loan of coz de interest.sbb tu jd 81k..bank x kn bg pinjam mcm tu jerk...mcm kita beli kereta jgak
Unknown Unknown 9:36 AM
saya pon dah apply hampir 2 tahun.. tapi xde ape2 perkembangan.. macammana nk tahu status?
hazama ramli hazama ramli 7:04 AM
saya ada tanah yang masih belum dapat ditukar nama bolehkah saya memohon rumah prima. suami saya ada rumah yang diduduki oleh ibu dan ayahnya kerana sewaktu pembelian hanya menggunakan nama suami saya tetapi bayaran dibuat oleh adik beradik mereka...
hanani hanani 9:01 PM
Kononnya subsidi 20k..dan interest 2% akan di tanggung oleh kerajaan.. sy congak2 kita byr 270 sebln.. interest dh lbih krg 7%. Itu yg dibayar kita.. tambah 2% yg kerajaan byr adakah total sume 9% interest?
zai zye zai zye 3:48 PM
Kalau Ada niat nak bagi. Bagi lah dgn mudah jangan sampai mau dpt kan Borang pn payah.. Maklumat tk sampai ke golongan sasar.. Ini menambahkan kebencian rakyat.
Hasrul Hassan Hasrul Hassan 8:12 PM
Boleh. Kemukakan borang kerana akan ada dua tapisan sebelum dapat skim ini.
Hasrul Hassan Hasrul Hassan 8:13 PM
Ada bank yang benarkan tetapi sebagai langkah keselamatan adalah lebih baik geran atas nama sendiri, kerana akan timbul masalah kemudian hari bila si pemilik geran boleh tuntut rumah tersebut TANPA BAYAR sesen pun .. walhal pinjaman rumah atas nama anda.
eida eida 2:29 PM
Kalau tanah atas nama saya tapi nak buat untuk Ayah boleh ke?
AnonymousAnonymous 11:06 AM
Selamat pagi...boleh saya memohon saya sebagai surirumah dan pendapatan suami hnya RM1600 sebulan...
AnonymousAnonymous 12:04 PM
Salam. Sy nie sudah berkahwin. Anak yatim. Mempunyai 2 adik lelaki masih bersekolah. Umur sy 19 tahun.
Cindy ChooCindy Choo 10:46 PM
Saya hendak memohon Rumah mesra rakyat. Sekarang hendak download borang RMR semenanjung Malaysia tetapi tak boleh. Please help. Thanks.
LILY ANAK EBOTLILY ANAK EBOT 10:27 AM
SAYA NAK MEMOHON RUMAH MESRA RAKYAT 1 MALAYSIA .SAYA ADA TANAH SENDIRI TAPI TAK MAMPU UNTUK MENDIRIKAN RUMAH.GAJI TAK SAMPAI RM 2000.ANAK 5 ORANG.SEMUA MASIH BERSEKOLAH .

akmaakma 6:54 PM
Sya hrap ada la mna2 phak yg sdi mmbntu sya dan suami,sya dan suami dah lma hdp menumpang ngan kak ipar sya dri thun 2011 shngga la thn bru 2016 ni....sya mhon kpda mna2 phk sdi lh bntu kmi yg ssh ni....
ahmad zuhdi ahmad zuhdi 7:03 PM
Borang untuk mohon rumah mesra rakyat mintak di mana ya?
tacticalsea tacticalsea 5:29 AM
keluasan tanah 2 hektar 2 pole ada 15 nama termasuk nama saya bagaimana saya ingin memohon rumah tersebut ? perlukah saya pecah nama geran untuk membuat rumah tersebut ?
Jejai faiz Jejai faiz 8:51 PM
kalau tanah felda boleh kew
Fatin Nabila Mohd Baser Fatin Nabila Mohd Baser 5:13 PM
katt mana yea sy nakk tanya sume nie ?? sy bole rujukk katt sapa ??
AnonymousAnonymous 6:55 PM
Nak tahu permohonan lulus ke belum
Amirasraf asraf Amirasraf asraf 9:36 PM
Saya anak peneroka kesedar dan surirumah sepenuh masa. Kebanyakkan tanah kat sini tak ada geran tanah. Apa yang patut saya lakukan?
AnonymousAnonymous 9:19 PM
Cuba col Hq cawangan spnb terdekat
Mastura Mustapa Mastura Mustapa 12:59 PM
Jika rumah tersebut sememangnya rumah Bantuan mesra rakyat tetapi keadaan rumah tersebut sudah tidak berapa selamat . Boleh atau tidak jika nak Memohon semula ?
AnonymousAnonymous 8:47 PM
shalom,,,bapa saye ada tanah tapi kalau saya anak dia mohon boleh ke?kita orang golongan miskin tegar bahagian pendalaman...
DARUL ISLAH PULAU BESAR DARUL ISLAH PULAU BESAR 12:03 PM
Make sure da moon taping take maklum Bala's mcm mana?
dominic siyum dominic siyum 11:36 AM
Saya sangat pelu kan rumah untuk sendiri dgn anak istir saya sebab saya x ada rumah masih be kerja Dan tinggal kat rumah sewa gaji kurang memuas kan jumlah gaji hanya rm1000 sebulan.sebulan.bolah kah saya memohon rumah 1.1.malaysia.
Maskah Yunus Maskah Yunus 5:54 PM
Nak mmohon rumah mesra rakyat mcm mana
Mohd Yusuf Mohd Yusuf 11:54 AM
Assalamualaikum...saya ingin memohon bantuan perumahan mesra rakyat,saya ada tapak untuk pembinaan rumah tpi geran tanah atas nama arwah mentua.dan geran tanah belum tukar nama,penama kedua,persoalannya bolehkah saya memohon,bantuan perumahan?saya harap pihak berkenaan dpt beri jawapan.trimah kasih,saya berasal Tawau Sabah.
AnonymousAnonymous 1:55 AM
Nak Tanya sebelum adik saya sudah dapat umah mesra rakyat hampir 10 tahun yg lepas Dan German tanah masih ada di bank...sekiranye saya ingin memohon rumah mesra rakyat at as geran tanah yang sama boleh tau tidak..ape syarat2nye..
bard fx bard fx 7:02 PM
salam saya nak tanya jika kakak saya telah pun buat rumah dibawah SPNB dan geran digadaikan di SPNB,apakah masih boleh saya memohon dengan SPNB untuk membina rumah saya ditanag tersebut.Pegawai di johor bahru kata tak boleh tapiu di kuala lumpur kata boleh bina rumah kedua dan ketiga atas tanah yang sama ,mohon pencerahan
salina sahidan salina sahidan 5:20 PM
Assalammualaikum...saya nak bertanya kalo tanah saya tak ade..kalo ade rumah mak saya tapi tak ade geran cuma ade lesen penduduk sementara..geran dalam proses ...adakah saya layak memohon walaupun tanah nama mak saya yang mohon menantu lelaki..
Unknown Unknown 10:45 AM
saya dari Sarawak...mcm mana nak dapatkan boring online tu??sbb, bila klik link....page not found...mohon bantuan??
[email protected]
maijkt maijkt 9:35 AM
assalamualaikuum..

macam sy nama dlam geran tu nama mak sy..tapi geran tun kongsi dengan 4 orang jiran sebelah rumah. sy nak mohonkan mak saya tp sudah beli rumah lain ..boleh ke sya guna nama sy utuk mohon umh tu
AMMAR MUHAMMAD AMMAR MUHAMMAD 9:51 AM
Assalamualaikum..sy sudah dirikan rumah mesra rakyat di tanah milik ibu sy..skrg ni sy nak tukar nma geran tanah tu pd nama sy..bagaimana caranya?ibu sy masih ada g..cuma nak tau pasal prosedur nya cmana...
[email protected]
mohd faizul mohd faizul 11:28 PM
Salam...sapa ade borang ye..bleh share dgn sy x? [email protected]
ina delaila ina delaila 1:41 AM
Saya berasal dari sabah tapi tinggal dan berkerja di selangor.saya nak tanya,Saya tak ada tanah sendiri dan belum memiliki rumah sendiri.saya menyewa sekarang.Boleh kah saya memohon rumah mampu milik dengan gaji rm1600
sabr harunsabr harun 4:00 PM
Sya nak tanya cara mohom rumah 1 malaysia .
tanah sya belom pecah lot blh ke sya mohon
AnonymousAnonymous 2:42 PM
Black listT blhh ke memohon
Shark Pro Shark Pro 10:19 AM
macam mane ye. saya baru berkahwin tahun ni. dan saya nak mohon. tp sy kerja sendiri. pendapatan tak tentu. boleh ke?
AnonymousAnonymous 8:43 AM
Asslm sy fazli dr k.berang tgganu. Sy pulak oku yg kini nk pencen ilat sbb sakit sokmo. Boleh x sy bantuan rumah? Mmg gaji sy leni tinggi xpi sy hnya lbih sikit saja. Pulak sy ada 8 org anak serta isteri yg x berkerja.
Razali Bohri Razali Bohri 12:35 AM
Saya sudah memiliki sebuah rumah kos rendah dan sudahpun langsai membayar loan bank..tetapi sy tdk tinggal di rumah itu kerana tidak selesa.isteri saya mempunyai sebidang tanah atas namanya dlm geran sy ingin bertanya layakah sy memohon rumah mesra rakyat ini..sy amat berharap permohonan sy ini layak kerana sekarang ini sy menumpang di rumah mertua..dan berapa peratusan permohonan sy ini layak boleh sapa2 terangkan
bella fadhila bella fadhila 6:36 PM
Assalamualaikum...
Saya nk tnye bg pihak ayh sye..
Ary tu ayh sya mohon rumah mesra rkyat untuk atuk saya..
Klow ayh saya nk mhon untuk dri sendri..boley ke mohon kli kedua???
AnonymousAnonymous 3:01 PM
Sama jugak macam saya. Geran tanah sume dah ambil, tapak tanah dah nak jadi bendang. Dah 3 tahun.. Alih2 ckp dah dibatalkan pulak. PAS tu sekarang geran pun ntah ke mana